Zo zet je je medewerkerstevredenheidsonderzoek om in écht resultaat

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een waardevol hulpmiddel voor HR-professionals om te begrijpen wat er leeft binnen een organisatie. Maar het echte werk begint vooral na het onderzoek: hoe zet je feedback om in concrete acties? In deze blog lees je hoe online leertrajecten op maat van je organisatie bijdragen aan succes en duurzame groei.

Waarom een Employee Satisfaction Survey laten uitvoeren?

Een tevredenheidsonderzoek laat zien hoe aantrekkelijk je bent als werkgever. Met de juiste aanpak en vragen ontdek je niet alleen wat medewerkers vinden van hun werkervaring, maar ook wat ze aanhalen als verbeterpunten. Denk aan voorbeeldvragen als ‘Hoe uitdagend is je job?’, ‘Ben je blij met je loonpakket?’ ‘Krijg je genoeg groeikansen?’. Dat is belangrijk om te analyseren, want tevreden medewerkers zijn: 

  • productiever;
  • minder snel geneigd om de organisatie te verlaten;
  • Sterke ambassadeurs voor je merk.

Kortom, wie graag voor je werkt, draagt bij tot een positieve bedrijfscultuur en het succes van je bedrijf.

Zonder opvolging geen resultaat

Enkel bevragen en dan niets meer van je laten horen? Dan maak je geen goede beurt als HR-team. De meeste medewerkers hebben sowieso al een duwtje in de rug nodig om een vragenlijst van hun werkgever in te vullen. Wanneer jij niet duidelijk communiceert over wat je met hun input doet, zal je ze moeilijk kunnen motiveren.

Wees daarom transparant over de resultaten, en nog belangrijker, koppel ze aan acties die inspelen op de behoeften van je personeel. Uit onderzoek blijkt dat het uitblijven van verbeteracties een grote frustratie is voor werknemers. Ze willen zich gehoord voelen en zichtbare veranderingen zien. Zeker in bedrijven waar een feedbackcultuur ontbreekt. Overtuig hen dus van het belang van je onderzoek en bewijs dat hun mening ertoe doet door daadwerkelijk actie te ondernemen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een leerplan.

Koppel feedback aan leren en ontwikkelen

Leren en ontwikkelen zijn essentieel voor het verhogen van medewerkerstevredenheid. Volgens het LinkedIn Workplace Learning Report van 2023 wil 94% van de medewerkers langer bij een organisatie blijven als er wordt geïnvesteerd in hun persoonlijke ontwikkeling.

“94% van medewerkers blijft langer bij een organisatie als die investeert in hun persoonlijke ontwikkeling”

Merk je dat teams vragen naar meer begeleiding, beter willen omgaan met stress of andere soft skills willen versterken? Dan is het tijd om een goed doordacht leerplan toe te voegen aan je HR-strategie. Maar hoe kom je tegemoet aan de verschillende opleidingsbehoeften van je medewerkers?

Een online leerplatform biedt een praktische oplossing. Hier zijn drie voordelen: 

  1. Toegankelijk en flexibel: een van de grootste obstakels bij trainingen is tijd. Medewerkers willen leren op een manier die past bij hun drukke agenda’s, locatie- en plaatsonafhankelijk. Dankzij online trainings kunnen ze zich ontwikkelen op hun eigen tempo. Dat maakt hen ook gemotiveerder om te leren.
  2. Ruim aanbod: terwijl de ene communicatiecompetenties wil bijschaven, heeft de ander eerder nood aan leiderschapstraining. Je zoekt dus naar een ruim aanbod van instapklare trainings die je in één keer kan uitrollen voor iedereen. Dat vind je in een uitgebreide online leerbibliotheek. Snel, eenvoudig en beschikbaar voor de hele organisatie.
  3. Leerbehoeften op maat: organisatiedoelen veranderen en van medewerkers wordt verwacht dat ze mee evolueren. Online tools met rapportages en data-analyses zijn een echte meerwaarde voor HR- en L&D-professionals. Hiermee kan je trends en specifieke behoeften identificeren en er je leeraanbod op afstemmen. Bovendien maak je via tools zoals de CREATE-module zelf trainingen op maat zodat je gerichter kan ondersteunen.

Maak van leren een strategie voor succes

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is meer dan een thermometer. Het is een startpunt voor verbetering. Door de feedback te koppelen aan een sterke leercultuur, vergroot je de tevredenheid en betrokkenheid van je medewerkers. En op termijn groeit zo je hele organisatie mee.

Wil je weten hoe SkillsTown je kan helpen om leren centraal te zetten in je organisatie? Vraag vandaag nog een demo aan en ontdek de mogelijkheden.

Liever direct contact?

Pieter of een van zijn collega’s helpt je graag!

Per telefoon: +32 15 79 16 65
Per e-mail: info@skillstown.com

Laten we het hebben over hoe ons cMBE-programma jouw organisatie helpt om maximale resultaten te behalen met een minimale investering!

Laat je gegevens achter via het formulier en Caroline of een van haar collega’s neemt zo snel mogelijk contact met je op.