Stimuleer de leercultuur in je organisatie met kwartaalthema’s!

Waar te beginnen met je eigen ontwikkeling? Veel medewerkers hebben geen idee, wat resulteert in verwaarlozing van hun eigen groei.

Door elk kwartaal binnen je organisatie een centraal ‘leerthema’ te introduceren, kun je medewerkers motiveren om zich te richten op verschillende leeronderwerpen. We delen graag wat inspiratie over het opzetten van zo’n kwartaalthema en hoe je dit kunt vertalen naar je eigen online leerplatform.

Wat houdt een kwartaalthema precies in?

Het doel van een kwartaalthema is om medewerkers aan te moedigen zich te ontwikkelen. Elk kwartaal wordt er binnen de organisatie aan dit thema gewerkt. Er wordt telkens een nieuw onderwerp gekozen op basis van de behoeften van zowel de organisatie als de medewerkers. Het is belangrijk om deze behoeften goed te peilen, zodat het gekozen onderwerp goed kan worden onderbouwd bij de start van het kwartaalthema. Gedurende het kwartaal worden er diverse online en offline leeractiviteiten rondom dit thema georganiseerd. Op deze manier vergroot je de overdracht van het geleerde naar de werkpraktijk. Voorbeelden van thema’s zijn: Samenwerken, Communicatie, Duurzaamheid, Vitaliteit, enzovoort.

Zo organiseer je het kwartaalthema

Laat een aantal collega’s verantwoordelijk zijn voor elk kwartaalthema. Het is handig als één HR- of Learning & Development-medewerker een vaste rol heeft in de organisatie van het kwartaalthema. Daarnaast kun je bijvoorbeeld twee of drie medewerkers uit andere teams laten deelnemen. Zij geven hun plek in het volgende kwartaal door aan andere collega’s. Op deze manier krijgen alle medewerkers de kans om deel te nemen aan de thema’s. Door telkens mensen van verschillende afdelingen erbij te betrekken, heb je elk kwartaal nieuwe en innovatieve invalshoeken die je kunt gebruiken bij de opzet. Zo blijft het leuk voor je medewerkers.

Activiteiten en opdrachten

Zorg voor een goede mix van online en offline activiteiten tijdens het kwartaalthema, evenals individuele en teamopdrachten. Op deze manier is de kans groter dat iedereen iets opsteekt. De afwisseling houdt het interessant en leuk voor iedereen.

TIP:   Maak medewerkers al enthousiast bij de start van het kwartaal. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een leuke openingsvideo over het thema.

Het belang van communicatie

Zorg ervoor dat alle informatie tijdens de kwartaalopening al duidelijk is. Op die manier weten medewerkers wat ze kunnen verwachten en kun je ze enthousiast maken voor de activiteiten die zullen plaatsvinden. Daarnaast is het aan te raden om elke twee weken te communiceren over het kwartaalthema, om het ’top of mind’ te houden en medewerkers blijvend te enthousiasmeren. Denk goed na over welke communicatiestijl en -vorm het beste bij jullie medewerkers past. Hieronder volgen voorbeelden van dingen die je kunt delen:

Kwartaalafsluiting

Het is belangrijk om het kwartaalthema goed af te sluiten, zodat medewerkers kunnen terugblikken op hun ervaringen en wat ze hebben geleerd. Laat ze deze ervaringen delen en reflecteren. Een goede manier om dit te doen is met een dobbelsteen. Dit wordt vaak gebruikt als klassikaal hulpmiddel. Bij elk gegooide nummer hoort een vraag. Denk aan vragen zoals:

De inzichten die hieruit voortkomen, kun je meenemen bij het organiseren van een volgend kwartaalthema.

TIP:   Kies aan het einde van elk kwartaal een "kwartaaltopper". Deze persoon heeft op een bijzondere manier bijgedragen aan de activiteiten, bijvoorbeeld door zelf iets te organiseren of actief deel te nemen. Reik bijvoorbeeld een wisselbeker en een cadeaubon uit aan de kwartaaltopper.

Aan de slag met kwartaalthema's in jouw organisatie?

Start met het creëren van een actieve leercultuur binnen je organisatie. Bij SkillsTown helpen je graag met het opzetten van kwartaalthema’s. Voor elke fase van het proces hebben tips en handvatten. Neem contact op met je contactpersoon bij SkillsTown. Ben je nog geen klant, maar lijkt het je interessant? Aarzel dan niet en neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Liever direct contact?

Pieter of een van zijn collega’s helpt je graag!

Per telefoon: +32 15 79 16 65
Per e-mail: info@skillstown.com

Ben jij voorbereid op de AI-revolutie?

Zorg dat je toekomstbestendig blijft met onze online AI & ChatGPT Academy. Leer hoe je AI inzet om te groeien, zodat je niet achter raakt op je concurrentie.
.

Laten we het hebben over hoe ons cMBA-programma jouw organisatie helpt om maximale resultaten te behalen met een minimale investering!

Laat je gegevens achter via het formulier en Caroline of een van haar collega’s neemt zo snel mogelijk contact met je op.